Samochodowe instalacje na propan

Rozprzestrzenia się w Polsce sieć dróg . Jednocześnie także pojazd w domu pomału jest normą. Choć nie jest u nas aż tak jak za oceanem, gdzie według wszystkich radiowych albo literackich wóz ważniejszy jest od mieszkania.

Samochód Volkswagen

Autor: Mathew Bedworth
Źródło: http://www.flickr.com
Samochód jest tam częścią kultury popularnej. Jak opisuje w swej publikacji o USA redaktor Programu 3 Marek Wałkuski, stosunek obywateli USA do aut może w Europie Wschodniej dziwić. Fakt jest jednak faktem, że motoryzacja w Polsce się rozwija. Razem z rozwojem motoryzacji rośnie apetyt na paliwo. Kiedyś kierowca był skazany na ropę naftową. Współcześnie wyborów jest zdecydowanie więcej. Począwszy od instalacji na gaz propan (sprawdź – zbiorniki na gaz przydomowe) kończąc na silnikach hybrydowych. Z gospodarczego punktu widzenia to końcowe wyjście a więc hybryda jest w tej chwili nieopłacalne, głównie z racji technologicznych. Mała w tej chwili wydajność ogniw elektrycznych jest niewystarczająca.

Silnik samochodu

Autor: LiteWriting aka Loreen72
Źródło: http://www.flickr.com
Realne wobec tego rozwiązania są trzy: zwykłe paliwo, olej napędowy lub gaz propan (przeczytaj także). Wyliczenia unaoczniają, że wozy ze zbiornikami na gaz są bardziej ekonomiczne niż na zwykłe paliwo. Są one niemal o 50% tańsze od benzyny i mają współmierną cenę jak diesel. Dla przykładu wartość jazdy na sto km równa się od ok pięćdziesiąt osiem zł dla etyliny a 39 złotych dla ropy, LPG z kolei to koszt 34 PLN. Kiedy do wyliczenia doda się również fakt że instalacje do samochodów na gaz propan coraz bardziej tanieją, wówczas taka zmiana bądź nabycie samochodu z seryjnie zainstalowanym zbiornikiem na gaz staje się atrakcyjna. Instalacja samochodowa wyróżnia się od innych systemów LPG. Jest to instalacja złożona – ogólnikowo mówiąc – z mieszalnika i butli z armaturą.

Pierwsza część instalowana jest pod silnikiem. Następny podzespół to zbiornik na gaz z armaturą zamontowywany w bagażniku auta. W zależności od typu silnika i procedury dostarczania paliwa rozróżniamy cztery najbardziej popularne typy instalacji samochodowej na gaz propan: pierwszytyp to instalacja na gaz manualnie regulowana stosowana w pojazdach dawnego typu z wtryskiem gazu bez katalizatora. Kolejna generacja to system elektronicznie regulowany instalowany w autach z wtryskiem gazu a także z katalizatorem. Następna kategoria to ciągłe podawanie gazu w formie lotnej i nareszcie czwarta klasa – naprzemienne wtryskiwanie paliwa instalowane w napędach najnowszego rodzaju. Cena instalacji gazowej najbardziej jest uzależniona od wariantu silnika.

, , ,